وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن
هرگاه از یک سیم پیچ که دارای هسته آهنی است، جریان الکتریکی عبور کند، هسته سیم پیچ آهنربا می‌شود. از این خاصیت برای قطع و وصل مدارها استفاده می‌شود. جزئی که این عمل را انجام می‌دهد، رله نامیده می‌شود. *کاربرد رله راه پله: این مدار برای خاموش و روشن کردن لامپ راه پله ها از چندین نقطه مورد استفاده قرار می گیرد. *طریقه اتصال رله راه پله: چون رله راه پله دارای یک کلید سه وضعیتی و یک رله (سیم پیچ) و کنتاکت (کلید) وصل است، باید به صورت زیر عمل کرد: سیم فاز به مشترک کلید سه وضعیتی وصل می شود و از پیچ شماره یک سیمی به شستی ها برده می شود. برگشتی شستی ها را به رله (سیم پیچ) متصل می کنیم و از طرف دیگر سیم پیچها را به سیم نول وصل می کنیم. از همان نقطه شماره یک به کلید اتصال دهنده رله برده (این عمل معمولا در داخل رله انجام شده) و بازگشت فاز را به ته سرپیچهای لامپ متصل می کنیم. هرگاه کلید در حالت یک باشد با فشار دادن شستی ها ، لامپها برای زمان تنظیمی روشن مانده و بعد از گذشت آن زمان مدار قطع می شود. برای اینکه بتوانیم به طور دایم لامپها را روشن نگه داریم سیمی از پیچ شماره دو گرفته و به ته سرپیچها می بریم. باید توجه داشت که کارخانه سازنده رله راه پله ، طریقه اتصال آن رله را رسم کرده ، روی بدنه آن نصب می کند که باید در موقع استفاده از آن به نقشه آن توجه کرد.
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
بازخوردیا فیدبک (به انگلیسی: Feedback) نوعی برگشت پیام ارتباطی است که در آن، گیرنده به طور عامدانه یا غیرعامدانه به پیام فرستنده واکنش نشان میدهد. این پیامها، به فرستنده امکان میدهند تا وضعیت ارتباطی خود را با مخاطبانش ارزیابی کند. نظامهای سالم ارتباطی، بازخورد را غنیمتی برای اصلاح خود قلمداد میکنند. فیدبک به مفهوم 'بازگرداندن بخشی از خروجی یک سیستم و ترکیب آن با ورودی به منظور کنترل خروجی' میباشد . فیدبک در بسیاری از سیستمها، از جمله در سیستمهای مکانیکی، الکتریکی، بییو لوژیکی ُ حرارتی و برودتی کاربرد دارد. مثلا، استفاده از فیدبک در ماشین بخار به قرن نوزدهم میلادی برمی گردد و به کارگیری فیدبک در سیستمهای حرارتی و برودتی با نصب ترموستات، امروزه بسیار متداول است. همچنین در بدن انسان، فیدبک نقش عمدهای در تنظیم دما و کنترل ترشح داخلی غدد ایفا میکند.
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی


 
 


پیدا کردن شماره تلفن خود با ماشین حساب!

ابتدا یك ماشین حساب آماده كنید تا با هم پیش رویم.ماشین حساب موبایل هم می شود.

۱.هفت رقم شماره ی تلفن خود را در نظربگیرید.

2.حالا سه رقم اول آن را وارد ماشین حساب كنید.یعنی اگر تلفن شما ۱۲۳۴۵۶۷ باشد ۱۲۳ را در ماشین حساب وارد كنید.

۳.حالا این سه رقم را در ۸۰ ضرب كنید و حاصل را با ۱ جمع كنید.

۴.عدد به دست آمده را در ۲۵۰ ضرب كنید.

۵.حالا چهار رقم پایانی تلفن خود رابا عدد به دست آمده جمع كنید. یك بار دیگر چهار رقم پایانی شماره ی خود را با آن جمع كنید.

۶.عدد ۲۵۰ را از حاصل به دست آمده كم كنید.

۷.حالا حاصل را تقسیم بر ۲ كنید.

حالا این شماره برای شما آشنا نیست؟

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
كاربرد گچ تنها مختص كلاس هاي درس نيست بلكه مي توان از آن براي كارهاي مختلف در منزل استفاده كرد. در اين مطلب به نقل از سايت «ehow» به چند نكته جالب اشاره شده است كه خواندن آن براي خانم هاي خانه دار مفيد است.

*براي پيشگيري از كپك زدن لباس، يك دسته گچ در كمد لباس قرار دهيد.

*براي از بين بردن لكه هاي چربي، مقداري گچ روي لكه لباس بماليد و بگذاريد ۱۰ دقيقه بماند تا خوب جذب شود. سپس لباس را بتكانيد و بشوييد.

*بسته اي از گچ را كنار نقره قرار دهيد تا با جذب رطوبت مانع از كدر شدن آن شود.

*از آن جا كه گچ رطوبت را به خود جذب مي كند، قرار دادن دسته اي از آن در جعبه ابزار مانع از زنگ زدگي ابزارها مي شود.

*براي پيشگيري از ليز خوردن پيچ گوشتي هنگام سفت كردن پيچ، روي سطح پيچ كمي گچ بماليد.

*مسير مورچه ها از جمله كنار در، پشت پنجره و... را با گچ خط بكشيد تا از ورود اين حشرات جلوگيري شود.

*قسمت هاي كوچكي از ديوار را كه رنگ آن رفته است با گچ هم رنگ بپوشانيد.

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

ماهواره

امروزه شاهد کاربرد وسیع تکنولوژی ماهواره ای در دنیا هستیم. تکنیکهای ماهواره ای نه تنها در خدمت سیستمهای مخابرات و صدا و تصویر قرار گرفته است، بلکه در پیشرفت علوم دیگر مانند علوم فضایی، زمین شناسی، هواشناسی و علوم نظامی نیز تأثیر بسزایی دارد. اساسی ترین بهره ای که سازمان صدا و سیما از تکنولوژی ماهواره می برد، انتقال صدا و تصویر است. به این نوع سرویس، سرویس پخش عمومی رادیو و تلویزیون یا( BSS (Broadcast satellite service می گویند . از سرویس های دیگر مورد استفاده در سیستمهای ماهواره ای، سرویس ارتباط ثابت  FSS یا fix satellite service   است که در این سرویس ارتباط رادیویی بین نقاط ثابت و ماهواره صورت می گیرد. این سیستم به این منظور ارتباطات تلفنی،تلگراف،‌دیتا و رادیو و تلویزیون بکار می رود. در این سرویسها با قراردادن یک آنتن کوچک و یک گیرنده(Receiver)، سیگنالهای رادیو و تلویزیون دریافت می شود. با دیجیتال شدن سینگنالهای صدا و تصویر و پیشرفت سیستمهای فشرده سازی تعداد سیگنالهای بیشتری انتقال می یابد. بنابراین، از این تکنولوژی اقتصادی تر نیز شده است. علاوه بر این،‌در سیستمهای دیجیتال، کد گذاری سیگنالها باعث بالا رفتن امنیت انتقال سیگنال شده است.



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 56
بازدید دیروز : 94
بازدید هفته : 152
بازدید ماه : 150
بازدید کل : 574509
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1