وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

کنتاکتورها 

کنتاکتورها کلیدهای الکترو مغناطیسی می باشند که مهمترین جزء مدارهای فرمان الکتریکی را تشکیل میدهد.


موارد استفاده کنتاکتورها امروزه در ماشینهای صنعتی بسیار زیاد بوده و برای راه اندازی و کنترل اکثر ماشینها از کنتاکتور استفاده میشود .

مزایای استفاده کنتاکتورها در ازای کلیدها را میتوان بشرح زیر بیان نمود:

۱.کنترل و فرمان از راه دور توسط کنتاکتور اقتصادی تر وایمنی تر است.

۲.از خطرات ناشی از راه افتادن دوباره ماشینهایی که در اثر قطع ناگهانی برق شبکه از کار افتاده است جلو گیری میکند .

۳.توسط کنتاکتور امکان قطع و وصل مصرف کننده از چندین محل عملی میباشد.

۴.امکان مدار فرمان اتوماتیک مقدور است .

۵.با طراحی مناسب میتوان سرعت قطع ووصل مدار رابالابرد .

۶.حفاظت دستگاه ها مناسب تر و مطمئن تر است .

ساختمان کنتاکتورها:

کنتاکتور تشکیل شده است از یک مغناطیس الکتریکی که یک قسمت آن متحرک بوده و توسط فنری از قسمت ثابت نگه داشته میشود و یک سری کنتاکت عایق شده را از یکدیگر به آن متصل می باشند و با آن حرکت میکنند.

در قسمت ثابت این مغناطیس الکتریکی فیزیک یک سری کنتاکت دیگر نیز محکم شده است . هنگامی که از سیم پیچ مغناطیسی جریان معینی عبور میکند . کنتاکتهای متحرک توسط نیروی مغناطیسی به کنتاکتهای ثابت فشرده می شوند و در همان حال یک یا چند فنر فشرده شده ویا کشیده می شوند . اما زمانی که ولتاژ قطع شده و یا از حد معینی کمتر شود . نیروی فنرها باعث میشود که این کنتاکتها بطور اتوماتیک از هم جدا شوند.

کنتاکتورهای استاندارد شده دارای سه کنتاکت اصلی برای مدار تغذیه مصرف کننده (اصلی) و چند کنتاکت فرعی برای مدار فرمان است .

قسمتهای مختلف کنتاکتور عبارتند از:

۱- حامل کنتاکتهای ثابت( باید دارای درجه عایقی مناسبی باشد )

۲- ترمینال

۳- صفحه فلزی انتهایی برای نصب قسمتهای ثابت روی آن

۴- کنتاکتهای ثابت و متحرک ( این کنتاکتها باید در یک خط قرار گرفته و از پوشش اکسید نقره بمنظور بالا بردن ضریب اطمینان در مقابل کار زیاد در روی آنها استفاده شود )

۵- بوبین کنتاکتور (در کنتاکتور این بوبین طوری طراحی شده است که در مقابل عوامل جوی و نیروهای مکانیکی مقاوم باشد )

۶- ترمینالهای ورودی و خروجی

۷- سیستم هسته آهنی ثابت و متحرک

۸- قسمت کنترل جرقه

۹- حامل کنتاکتهای متحرک ( این قسمت باید دارای درجه عایقی مناسبی باشد )

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

طریقه ساختن سلول خورشیدی(باطری خورشیدی)

مواد لازم برای ساخت : 


1= دیودیکسوساز1n4001


دیوداگرازنوع بزرگ 6 آمپرباشدخیلی بهتراست.


 2= انبر یا سیم چین


3= ولتمتر و آمپرمتر( مالتی متر )


                                              نحوه ی ساختن :


دیود ها را با دقت به صورت افقی از وسط با انبر دست یا سیم چین دو نیم کنید به طوری که هسته ی آن آسیب نبیند ، حال با قرار دادن طرف باز دیود رو به آفتاب مستقیم ووصل کردن ولتمتر به دو سر دیود شاهد ولتاژی درحدود 300 میلی ولت (سه دهم ولت) و جریانی در حدود 10 میکرو آمپر هستیم .


البته جریان 10 میکروآمپربرای دیودهای کوچک است اگر ازدیود6 آمپر استفاده کنیم در نور مستقیم آفتاب تا 100 میکروآمپرهم میدهد.


1=برای بدست آوردن ولتاژ بیشتر باید چند دیود را با رعایت قطبها با هم سری کنیم .(مانند شکل زیر)

 

 

2= برای بدست آوردن جریان بیشتر باید دیودها را مانند شکل زیر با هم موازی کنید.


موازی کردن دیودها


 ازاین باطری خورشیدی درمواقعی می شود استفاده کردکه به جریان زیاد نیازی نباشدمثل یک ماشین حساب که با 1میلی آمپر هم جواب میدهدبااین حال باز هم اگر بخواهیم به این جریان دست پیدا کنیم حداقل به 40 الی 70 دیود کوچک یا7دیودبرزگ 6آمپر نیاز داریم تا ولتاژ 1.5 ولت و جریان 1میلی آمپر را به ما بدهد حالا فکرشوبکنین که اگر جریان یک آمپر بخواهیم باید چند تادیود را باهم سری و موازی کنیم ،به همین دلیل این باطری خورشیدی بیشترجنبه ی آموزشی دارد تا صنعتی .


 % هر قدر اندازه دیود بزرگتر باشد جریان بیشتری به ما میدید %


با مدارزیرکه ازدیودهای کوچک 4001 استفاده کردم تونستم یک ماشین حساب کوچک رو راه بندازم .


(اگرروشن نشد تعداد ردیفهای مدارزیر رو افزایش بدین.)


 نحوه بهم بستن دیوده برای رسیدن به ولتاژی ایده ال


هشدار : ماده موجود در دیودها سلیسیم نام دارد که در صورت ورود به بدن سمی و خطرناک است .


   بازهم یادآوری می کنم که هر چه دیودتون بزرگ تر باشه جریان بیشتری بهتون میده و به صرفه تره.


 در مورد اینکه چرا دیود در مقابل تابش نور برق تولید می کنه هم باید بگم که دیودتشکیل شده از دو لایه ازجنس سلیسیم nوp است که دقیقا همان ساختمان باطری خورشیدی را داراست .الکترونهای سلیسیم با تابش نور خورشید به حرکت در می آیند و باعث ایجاد جریان الکتریکی در مدارمیشوند

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی


انژکتور چیزی جز یک شیر الکترونیکی کنترل شده نیست

انژکتور

هنگامی که جریان الکتریکی وارد بوبین می شود  سوزن بالا آمده و به سوخت پر فشار اجازه تزریق میدهد . سوخت پاش سوخت را به میزان تعیین شده و به صورت گرد (بخاز اتمیزه) روی دریچه ورودی می پاشد تا پس از تراکم به راحتی منفجر گردد .

تزریق سوخت

 

مقدار سوخت تزریق شده به وسیله انژکتور به مقدار زمان باز بودن دهانه سوخت پاش (زمان بالا بودن سوزن)بستگی دارد که توسط واحدکنترل الکترونیکی ECU تعیین می گردد.

سیستم انژکتوری

انژکتورها طوری بر روی مانیفولد تعبیه شده اند که سوخت را مقبل سوپاپ های ورودی بپاشند . انژکتورها توسط ریل های سوخ که حامل سوخت با فشار بالا هستند تغذیه می شوند .

در این تصویر شما سه انژکتور را مشاهده می کنید . ریل های سوخت در سمت چپ است

برای تعیین میزان صحیح تزریق سوخت انژکتور از واحد کنترل الکترونیکی ECU فرمان می گیرد . واحد کنترل الکترونیکی ECU نیز اطلاعات را از سنسورهای مختلف دریافت کرده و با توجه به شرایط موتور میزان تزریق سوخت را مشخص می کند.

سنسورها :

برای رسیدن به نسبت صحیح اختلاط سوخت و هوا  واحد کنترل الکترونیکی نیاز به اطلاعاتی از نحوه کارکرد موتور و بار وارده بر آن را دارد . اطلاعات از طریق سنسورها ( تغییر ولتاژ ) در اختیار ECU قرار می گیرد .

سنسور دریچه گاز ( سنسور ساسات ) :

وظیفه این سنسور اندازه گیری حجم هوای ورودی به داخل موتور از میزان باز بودن دریچه است . که ECU با توجه به این سنسور و سنسور دور موتور حجم هوای ورودی را محاسبه می کند .

 سنسور اکسیژن :

واحد کنترل الکترونیکی (ECU) با توجه به ولتاژ ارسالی از این سنسور میزان اکسیژن خارج شده از موتور را پردازش کرده و غنی یا رقیق بودن سوخت را اصلاح می کند.

سنسور دور موتور :

این سنسور مقدار گردش موتور را در دقیقه RPM به ECU ارسال می کند . ECU نیز با توجه به دور موتور تعیین می کند . دو نوع سیستم تزریق داریم در نوع اول انژکتور تا پایان تزریق سوخت انژکتور قبلی تزریق نمی کند .در نوع دوم انژکتور در زمان تزریق سوخت انژکتور قبلی تزریق را شروع می کند که روش دوم در تغییر دور ناگهانی موتور بهتر عکس العمل نشان می دهد.

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

ساخت ترانزیستور با استفاده از بدن انسان

گروهی از محققان مرکز علوم و فناوری نانو موفق به ارایه مدلی برای ساخت ترانزیستور و مواد نیمه رسانا با استفاده از مواد آلی موجود در بدن انسان شدند.

به گزارش 'ساینتیفک'، برای ساخت این ترانزیستور که بر مبنای پروتئین قرار دارد از مواد آلی موجود در بدن انسان استفاده می‌شود.

با استفاده از این روش گام بزرگی در ساخت صفحات نمایشی برداشته شده است و قدم بعدی با استفاده از همین تکنولوژی ساخت ترانزیستور است.

در ساخت این ترانزیستور از پروتئین های موجود در خون، شیر و مخاط استفاده می‌شود.

زمانیکه ترکیبات خاصی از این سه ماده با هر ماده دیگری ترکیب شوند، مولکول‌ها به‌گونه‌ای درکنار هم قرار می‌گیرند که یک فیلم نیمه‌رسانا در ابعاد نانو تولید می‌شود. برای مثال پروتئین خون فیلمی به ضخامت تقریباً 4 نانومتر تولید می‌کند.

یکی از مهمترین عناصر نیمه رسانا که در حال حاضر برای ساخت تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد سیلیکون است که در دراز مدت برای محیط زیست مضر است.

همین امر موجب شده است که دانشمندان برای ساخت تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتری از موادی که در طبیعت تجزیه می‌شوند و آسیبی به محیط زیست نمی‌رسانند کمک بگیرند.

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

ترانزیستور

 

تاریخچه ترانزیستور

در اواسط قرن نوزدهم با فراگیر شدن رادیو و تلویزیون ضرورت بهبود بخشیدن به کیفیت لامپهای دیودی وتریودی احساس گردید . تا اینکه در 23 دسامبر 1947 ترانزیستور توسط سه فیزیکدان به نامهای شاکلی، باردین و برتین به صنعت الکترونیک معرفی گردید.

     



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 53
بازدید دیروز : 63
بازدید هفته : 748
بازدید ماه : 1129
بازدید کل : 575488
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1